کچلی یک عفونت قارچی پوست سر است که هم پوست و هم مو را درگیر می‌کند و به عنوان کرم حلقوی پوست سر نیز شناخته می‌شود. این‌بیماری ممکن است مژه‌ها، ابروها و ریش صورت را نیز درگیر کند و علائم آن ممکن است مواردی از جمله ریزش مو، خشکی ناحیه پوسته پوسته شده، قرمزی و خارش باشد..  در ادامه با ما 

در ادامه با ما همراه باشید؛ تا با درمان کچلی قارچ ریش(قارچ صورت) و ثبت نوبت دکتر متخصص پوست دکترتو برای درمان کچلی ریش آشنا شوید.

درمان کچلی ریش مردان(قارچ صورت) چیست؟

کچلی پوست چیست؟

کچلی که به عنوان عفونت قارچی یا هرپس تونسورانس نیز شناخته می‌شود، یک عفونت قارچی موهای سر است که در درجه اول توسط گونه های درماتوفیت Microsporum و Trichophyton ایجاد می‌شود. قارچ ها می‌توانند به غلاف ریشه خارجی فولیکول مو نفوذ کرده و در نهایت ممکن است به ساقه مو نیز حمله کنند. از نظر بالینی کچلی را می‌توان به انواع التهابی و غیر التهابی تقسیم کرد. نوع غیر التهابی معمولاً با آلوپسی زخمی عارضه نخواهد داشت. نوع التهابی ممکن است منجر به کریون، ندول دردناک همراه با چرک و آلوپسی زخمی شود.

به طور کلی کچلی عمدتاً کودکان پیش از نوجوانی را تحت تأثیر قرار داده و میزان بروز آن در سنین سه تا هفت سالگی به اوج خود می‌رسد. همچنین می‌تواند بر بزرگسالان، به‌ویژه افرادی که دارای نقص ایمنی هستند، تأثیر بگذارد.

کچلی در بیشتر نقاط جهان یافت می‌شود، اگرچه شیوع گونه‌های قارچی خاصی که باعث ایجاد آن می‌شوند از نظر جغرافیایی متفاوت است.

به طور کلی عوامل خطر ابتلا به کچلی عبارتند از تماس با حیوانات، ضعیف بودن وضعیت اقتصادی_اجتماعی، محیط،‌های گرم و مرطوب و ورزش‌های تماسی.

آلوپسی باربا چیست؟

آلوپسی آره آتا یک نوع بیماری بوده که باعث ریزش مو می‌شود. این بیماری نوعی بیماری خودایمنی است؛ به این معنی که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به سلول‌های سالم حمله می‌کنند.

آلوپسی باربا نیز شکل خاصی از آلوپسی آره آتا است که ریش را تحت تاثیر قرار می‌دهد ومعمولاً به طور ناگهانی ظاهر شده و فرد شروع به ریزش موهای ریش در تکه‌های دایره‌ای شکل کوچک می‌کند.

معمولاً، ریزش مو به صورت تکه‌های دایره‌ای کوچک، اغلب در امتداد خط فک اتفاق می‌افتد.

اگرچه ممکن است تمام موهای ریش خود را از دست بدهید اما در برخی موارد نیز ریزش مو می‌تواند در قسمتی از ریش شما باشد یا در جاهای دیگر مانند پوست سر یا صورت شما نیز رخ دهد.

علت کچلی ریش (قارچ صورت)

در حالی که علل دقیق قارچ صورت ناشناخته است، اغلب استرس روانی و فیزیکی با ابتلا به آلوپسی یا کچلی ربش مرتبط است. ژنتیک نیز ممکن است در ابتلا به این‌بیماری نقش داشته باشد. اما به صورت کلی می‌توان گفت این بیماری در افرادی که مبتلا به آلوپسی، آسم یا آلرژی هستند‌ شایع‌تر خواهد بود.

داشتن خویشاوندان مبتلا به بیماری خودایمنی نیز شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آلوپسی باربا یا قارچ صورت قرار می‌دهد.

عدم رعایت بهداشت فردی، اتاق‌خواب مرطوب، عدم استفاده از حوله و روبالشتی های تمیز و آفتاب‌خورده، استفاده از وسایل اصلاح آلوده و غیربهداشتی صورت و شرایط آب‌وهوایی گرم و مرطوب دلایل دیگر ریزش ریش در مردان است.

شیمی‌درمانی دلیل مهم دیگر ریزش موی صورت آقایان است. آلوپسی ناشی از شیمی‌درمانی در آقایان که می‌تواند موجب ریزش موی مردان شود، ممکن است در صورت و روی ریش‌ها اثر بگذارد. ریزش ریش می‌تواند به دنبال پسوریازیس و واکنش‌های آلرژیک پوستی هم اتفاق بیفتد.

درمان کچلی ریش مردان(قارچ صورت) چیست؟

علائم مرتبط با آلوپسی باربا چیست؟

واضح‌ترین علامت ریزش ناگهانی و تکه تکه مو در ریش است. گاهی اوقات، ریزش موی تکه تکه به خط مو نیز گسترش می‌یابد.

همچنین در اینصورت ریزش مو در طی چند روز تا چند هفته ادامه خواهد داشت. پوست اطراف لکه‌های طاس نیز ممکن است سفید به نظر برسد و دارای خارش خفیف باشند. گاهی اوقات، پوست ممکن است نشانه‌هایی از التهاب مانند قرمزی، درد یا زبری را نیز از خود نشان دهد.

انواع کچلی ریش

انواع مختلفی از کچلی ریش وجود دارد.‌ برای مثال ریزش مو می‌تواند جزئی یا کلی باشد.

به طور کلی هنگام مواجهه با آلوپسی باربا، به جای ریزش کامل مو، متوجه لکه‌های طاس کوچک می‌شوید. این لکه‌ها ممکن است در هر فرد متفاوت ظاهر شوند. به عنوان مثال می‌توانند در برخی افراد روی گونه‌ها، خط فک یا گردن ظاهر شوند.

برخی از افراد ممکن است پس از ظاهر شدن لکه‌ها شروع به ریزش کامل مو کنند.

وصله‌ها به اندازه سکه بوده، شکل گرد دارند و گاهی اوقات می‌توانند دارای موهای سفید در لبه‌ها باشند. قبل از ریزش مو، پوست شما ممکن است احساس خارش، تحریک یا حتی التهاب کند.

در بیشتر موارد آلوپسی باربا، ریزش مو دائمی نیست، بنابراین موهای صورت شما می‌توانند دوباره رشد کنند و جای نگرانی وجود ندارد.

درمان کچلی ریش (قارچ صورت)

در حالی که هیچ راهکاری برای درمان کجلی قارچ ریش ارائه نشده است، افراد مبتلا می‌توانید علائم خود را درمان و مدیریت کنید.

گاهی با برخی از روش‌های درمانی ممکن است موها دوباره رشد کنند و باقی بمانند، اما درمقابل کمی بعد دوباره دچار ریزش شوند و بین این عودها ممکن است چندین سال وقفه بیفتد. 

همچنین در مثابل این که موهای شما ممکن است مانند قبل رشد کنند، اگرچه پتانسیل رشد مجدد در رنگ یا بافت متفاوت را دارند گاهی اوقات نیز اصلاً رشدی اتفاق نخواهد افتاد.

به همین دلایل درمان‌های مختلف بسته به هر فرد نتایج متفاوتی به دنبال خواهد داشت. این موضوع می‌تواند به میزان ریزش مو، سن و عوامل دیگر در هر فرد متفاوت باشد.

اما به صورت کلی هدف از این درمان‌ها جلوگیری از حمله سیستم ایمنی و تحریک رشد مو است. به طور کلی، اگر کمتر از نیمی از موهای خود را از دست داده باشید، درمان کچلی قارچ ریش برای شما موثرتر خواهد بود.

دکتر پوست مو و زیبایی – نوبت بهترین متخصص پوست و مو

اگر متوجه شدید که آلوپسی باربا کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا می خواهید بفهمید که چه چیزی باعث آن می‌شود، به متخصص پوست یا پزشک عمومی مراجعه کنید.

پزشک می‌تواند با بررسی شدت علائم شما تعیین کند که آیا علل زمینه‌ای دیگری وجود دارد یا خیر و یک برنامه درمانی مناسب به شما ارائه دهد.

پس از ویزیت نیز ممکن است پزشک برخی داروها را برای شما تجویز کند. این داروها که برای درمان ربزش مو مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

– کورتیکواستروئیدها: داروهای ضد التهابی هستند که برای سرکوب سیستم ایمنی استفاده می‌شوند. این داروها معمولاً  به صورت موضعی یا تزریقی استفاده می‌شوند؛

– ماینوکسیدیل (Rogaine): یک داروی موضعی است که برای درمان طاس استفاده می‌شود. دو بار در روز، دارو به صورت مایع یا کف روی ناحیه آسیب دیده اعمال می‌شود و نتایج آن را می ‌توان پس از سه ماه مشاهده کرد؛ -Diphencyprone (DPCP): این دارو را می توان روی لکه‌های طاس اعمال کرد که باعث یک واکنش آلرژیک شده و می‌تواند با قرمزی، تورم و خارش مشخص شود. تصور می‌شود که مصرف این دارو سیستم ایمنی را فریب می‌دهد تا گلبول‌های سفید خون را به سطح پوست فرستاده و التهاب را کاهش دهد و فولیکول های مو را فعال نگه دارد. نتایج مصرف این دارو می‌تواند سه ماه طول بکشد؛

– آنترالین: این دارو یک کرم یا پماد است که اغلب برای درمان پسوریازیس استفاده می‌شود. ماده قیر مانند یک بار در روز روی لکه‌های بدون مو قرار می‌گیرد و به مدت ۳۰ دقیقه تا چند ساعت باقی می‌ماند. پوست را تحریک کرده و باعث رشد مو خواهد. همچنین نتایج حاصل از مصرف آن معمولاً در عرض ۸ تا ۱۲ هفته قابل مشاهده است.

آیا دلایل دیگری برای ریزش موی ریش وجود دارد؟

یکی از شایع‌ترین دلایل نازک شدن موهای ریش و ربزش ریش، مراقبت نامناسب از آن است. مانند مسواک زدن بیش از حد، برس زدن بیش از حد ریش نیز می‌توان به آن آسیب وارد کند. همچنین در صورتی که ریش خیس باشد و آن را برس بزنید ریش‌ها در معرض آسیب قرار خواهند گرفت. سعی کنید از محصولات حالت دهنده روی ریش خود مانند روغن‌ها استفاده کنید که رطوبت موهای شما را حفظ کرده و از شکستن آن جلوگیری می‌کنند.

ریزش موی ریش همچنین می‌تواند به دلیل شرایط پزشکی مختلف مانند عفونت‌های قارچی، بیماری تیروئید یا تریکوتیلومانیا (یک اختلال روانی که در آن احساس نیاز به کشیدن موهای خود را دارید) رخ دهد. همچنین ممکن است به دلیل داروهای مختلفی که بر چرخه رشد مو تأثیر می‌گذارند رخ دهد، که یکی از نمونه‌های آن شیمی‌درمانی است.

لیست بهترین دکتر پوست تهران در دکترتو

ملاک برای ارزیابی پزشکان در دکترتو؛ نظر و رای مراجعان هر پزشک است. شما می‌توانید با مراجعه لیست دکتر پوست تهران در دکترتو، یک دکتر پوست خوب در تهران را پیدا کرده و با مراجعه به پروفایل پزشک، نظرات و امتیاز کاربران را به متخصص پوست و مو تهران بررسی کنید. 

چگونه از بهترین دکترهای پوست، مو و زیبایی در مشهد نوبت بگیریم؟

برای دریافت نوبت دکتر پوست و مو و زیبایی در مشهد می‌توانید به سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو مراجعه کنید و با جستجوی تخصص پوست و مو زیبایی در شهر مشهد به لیستی از پزشکان متخصص پوست و مو و زیبایی دسترسی پیدا کنید و از دکتر مورد نظر خود نوبت بگیرید.

ساده‌ترین راه برای نوبت گیری از بهترین دکتر پوست، مو و زیبایی در مشهد و فوق تخصص این رشته، سامانه نوبت دهی اینترنتی پزشکان دکترتو است. پوست، مو و زیبایی در مشهد در دکترتو متشکل از بهترین پزشکان پوست، مو و زیبایی در مشهد در مناطق مختلف از جمله شمال، جنوب، شرق و غرب مشهد است. شما می توانید با مراجعه به لیست پزشکان پوست، مو و زیبایی در مشهد یک دکتر پوست، مو و زیبایی خوب بیابید و علاوه بر نوبت‌گیری اینترنتی آدرس و تلفن مطب دکتر پوست، مو و زیبایی خود را مشاهده کنید.

نوبت‌دهی اینترنتی بهترین دکتر متخصص پوست، مو و زیبایی در کرج 

اگر می‌خواهید که از بهترین دکتر پوست و مو کرج نوبت بگیرید، وارد سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو شوید و تخصص پوست مو و زیبایی را در شهر کرج جستجو کنید و با بررسی پروفایل شخصی دکتر پوست کرج، می‌توانید در زمینه خدماتی که ارائه می‌دهند، امتیازی که کاربران به آنها داده‌اند و نظراتی که مراجعه کنندگان به دکتر پوست داده‌اند بهترین مورد را انتخاب کنید و از او نوبت بگیرید. در ادامه لیستی از بهترین دکتر پوست کرج برای شما آماده کرده‌ایم.

دکتر لیلا خرازی

دکتر احمد خزانی

دکتر مسلم صفر پور

دکتر شب‌بو جسری

دکتر مهران مقامیان زاده 

 نوبت دکتر متخصص پوست مو و زیبایی در اصفهان

برای گرفتن نوبت دکتر متخصص پوست مو و زیبایی در اصفهان چه کنیم؟ از کجا نوبت بگیریم؟ در دکترتو شما می‌توانید با بهترین دکترهای متخصص پوست و مو در اصفهان آشنا شوید، در مورد علائم و مشکلات پوست و موی خود با آنها مشاوره تلفنی، آنلاین، متنی و ویدیویی داشته باشید و هر زمان که خواستید به راحتی و تنها با چند کلیک از دکتر موردنظرتان نوبت بگیرید. 

یکی از مزایای نوبت گرفتن از دکتر پوست در اصفهان در دکترِتو این است که شما می‌توانید تجربیات و نظرات دیگر کاربران در مورد پزشک انتخابی‌تان را بررسی کنید تا انتخاب آگانه‌تری داشته باشید. 

نوبت دکتر متخصص پوست مو و زیبایی در شیراز

گرفتن نوبت از دکترهای پوست و مو شیراز به خصوص پزشک‌های معروف یا پزشکانی که خدمات خاصی ارائه می‌دهند، گاهی می‌تواند بسیار سخت و زمان‌بر باشد. سامانه نوبت‌دهی اینترنتی دکترتو نوبت گرفتن از دکتر متخصص پوست مو و زیبایی در شیراز را برای شما آسان‌تر کرده‌است. با نوبت گرفتن از دکترتو می‌توانید به میزان زیادی در وقت خود صرفه‌جویی کنید. برای گرفتن نوبت از دکترتو کافیست وارد پروفایل خود شوید، پزشک مورد نظرتان را جستجو کنید و در روز و ساعتی که می‌خواهید نوبت خود را رزرو کنید. در صورتی که هیچ نوبت آزادی وجود نداشت، می‌توانید با فعال کردن گزینه‌ی «باز شدن نوبت‌های دکتر را به من اطلاع بده» از اولین نوبتی که در دسترس است مطلع شوید. 

منابع:

doctoreto

dermnetnz

Ncbi

Healthline

Medicinenet

گومگ